Vermoeidheid (en slaperigheid) achter het stuur vormen een belangrijk probleem binnen de verkeersveiligheid. Vermoeidheid achter het stuur leidt tot een aantal negatieve effecten op verkeersgedrag, waaronder een tragere reactietijd, verminderde oplettendheid, verminderde mate van informatieverwerking en slechter sturen. In Nederland rijdt 1 op de 20 mensen slaperig en kan 1 op de 200 mensen zich met moeite wakker houden in de auto.

Het reactievermogen van een vermoeide bestuurder kan slechter zijn dan die van een dronken bestuurder. Toch rijdt men door, op karakter. Veel mensen denken dat ze met wilskracht en een paar kneepjes in hun wang nog veilig naar huis kunnen rijden, maar indommelen kan je écht ‘overkomen’. Als de slaapschuld te groot is, treedt een verstoring op in de chemische processen in de hersenen. De stoffen die nodig zijn om wakker te blijven zijn gewoonweg ‘op’. En dan is er geen houden meer aan.

Zes uur of minder slapen ‘s nachts verdriedubbelt het risico op een verkeersongeval. Na amper één nachtje zwakt je oog-handcoördinatie namelijk al af. En lapmiddeltjes (ramen open, muziek hard, koffie drinken, enz) helpen niet. Er is maar één verantwoord advies: stoppen. Vaak is een korte (5 minuten tot een half uur) rustpauze genoeg om veilig verder te kunnen rijden. Daarnaast heeft voldoende slapen legio gezondheidsvoordelen.

Daarom: hoeveel uur ga jij vannacht slapen? Tip: als je een wekker nodig hebt om wakker te worden, slaap je te weinig. En je werk is zeker belangrijk, maar een belangrijk voordeel van uitgeslapen zijn, is dat je in je wakkere uren veel productiever bent. Er is dus geen enkel excuus om niet genoeg te slapen.